Ofte stilte spørsmål

1. Hvordan blir jeg registrert som kjøper hos Restart.no?

For å opprette konto velg «Registrer deg» og fyll ut registreringsskjema. Du velger først om du registrerer deg som privatperson eller bedrift, deretter blir du bedt om å fylle inn navn, adresse, telefon, etc. I feltet for brukernavn fyller du inn e-postadressen du ønsker å benytte på restart.no. Dette blir da ditt brukernavn. Brukernavnet blir ikke synlig for andre brukere. Opprett så et passord på minimum 6 tegn. Pass på at skjemaet er fylt inn korrekt. Kontoer der falsk informasjon blir oppdaget blokkeres, og mistanke om identitetstyveri vil bli politianmeldt. Huk av om du ønsker å få tilsendt informasjon fra Restart.no via e-post. Trykk på «bekreft»-knappen helt nederst på siden. Du får deretter en mail hvor du må bekrefte at eposten er din. Når du har bekreftet dette er du klar. Du er nå registrert og din konto aktivert og kan logge deg inn.

2. Jeg får feilmeldinger underveis i registreringen?

Normalt skyldes feilmeldinger manglende kontaktinformasjon i registreringen. Husk å bekrefte med passord hver gang du gjør en endring. Dersom du fortsetter å få samme feilmelding ber vi deg åpne et nytt nettleservindu og forsøke igjen. Telefonnummer og organisasjonsnummer skrives sammenhengende uten mellomrom eller bindestreker. Passordet må være på minimum 6 tegn.

3. Jeg får melding om at min konto er blokkert?

Blokkering av konto skyldes normalt tidligere brudd på regler og vilkår, eller at vi har feilaktig kontaktinformasjon om deg. Send gjerne en e-post til support@restart.no for mer informasjon.

4. Hvor gammel må jeg være for å handle hos Restart.no?

Du må være over 18 år og myndig for å delta i auksjoner på Restart.no. Vi vil kansellere ordrer der det kommer fram at budet er lagt av en person under 18 år.

5. Hvordan finner jeg ut mer om et objekt?

Til hvert objekt finner du detaljert informasjon. For større og flere bilder klikker du på bildene. Du kan også lese alt vi har av informasjon om stort og smått i prospektet. Dersom du har konkrete spørsmål om et prospekt, og informasjonen ikke er oppgitt, kan spørsmål sendes direkte til salg@restart.no.

6. Et objekt jeg har sett tidligere kommer ut på ny auksjon

I noen tilfeller vil du oppleve at et objekt du har sett på Restart.no tidligere, kommer ut på ny auksjon. Dette kan skyldes at det ikke ble solgt i første runde, eller at kjøperen ikke har overholdt vilkårene for handel på Restart.no. Restart.no har omgående betalingsfrist på betaling av kjøpesum. Dersom denne ikke holdes, kanselleres ordren og objektet legges ut på ny auksjon. Den opprinnelige budvinneren kan da bli blokkert fra å delta i auksjoner på Restart.no, og vil bli fakturert for et avtalebrudd.

7. Hvor og hvordan gjøres overleveringen av kjøp?

Kjøper må stå for alle kostnader forbundet med henting/frakt, med mindre annet er avtalt. Når objektet er registrert betalt og kjøpekontrakt akseptert, sendes en overleveringsbekreftelse på e-post, med kontaktinformasjon. Prospektets lokasjon opplyses i objektbeskrivelsen. OVERTAKELSE AV KONKURSBEDRIFTER MÅ FINNE STED OMGÅENDE, ELLER SENEST INNEN 3 DAGER ETTER AT KJØPER HAR MOTTATT BEKREFTELSE FRA RESTART.NO PÅ AT KJØPESUMMEN ER BETALT, MED MINDRE ANNET ER AVTALT PÅ FORHÅND! FOR BEDRIFTER GJELDER OVERTAKELSE SENEST INNEN 30 DAGER FRA OPPGJØR HAR FUNNET STED.

8. Kan jeg angre på kjøp gjort hos Restart.no?

Ethvert bud er juridisk bindende. Et bud kan derfor heller ikke slettes. Kjøp på Restart omfattes heller ikke av angrerettloven.

9. Jeg har overtatt en virksomhet/objekt som ikke samsvarer med gitt beskrivelse. Hvordan går jeg frem?

Kontakt Selger. Les forøvrig kjøpskontrakten for å se dine rettigheter. Restart er ikke part i handelen, kun en plattform for kjøp/salg.

10. Hvordan regner jeg ut hva totalsum på kjøpekontrakt blir?

Totalsum på kjøpekontrakt er ditt bud + auksjonsgebyr + evt mva. Se spm 11 angående mva.

11. Tilkommer alltid mva på budsummen?

Alle kjøpekontrakter på Restart.no inkluderer eventuell mva. MVA av auksjonsgebyr blir lagt på og dette ser du i budboksen. Når du legger et bud vil du før du bekrefter budet få totalbudet oppgitt.

12. Hvor finner jeg auksjonsgebyrene?

Under detaljert visning for hvert objekt fremgår auksjonsgebyrene. Auksjonsgebyrene tilkommer i tillegg til vinnerbudet.

13. Hvordan betaler jeg for et objekt kjøpt hos Restart.no?

Alle betalinger gjøres ihht vinnerbudet/totalsummen etter anvisning du får pr e-post når du har vunnet auksjonen. Når en budrunde er vunnet får du en bekreftelse på e-post. Selve betalingen gjøres ihht. instruks gitt på e-post. Dersom beløpet ikke er betalt innen 24 timer fra budaksept (helligdager unntatt), anses Kjøper å ha misligholdt sin betalingsforpliktelse vesentlig i henhold til Restart.no sine vilkår, og kjøpet kan bli hevet/kansellert uten varsel. Ved heving/kansellering plikter budgiver å betale normaltapserstatning, som tilsvarer de omkostninger som normalt ville påløpt ved et gjennomført kjøp. Normaltapserstatning utelukker ikke ansvar for eventuell ytterligere erstatning. Objektet leveres ikke ut før betalingen er registrert mottatt.

14. Objektet jeg har kjøpt skal finansieres av en bank eller leasingselskap

Sørg for å ha finansiering klar før auksjonen avsluttes, og betal ihht betalingsanvisning du har fått på e-post. Send kvittering på e-post til salg@restart.no med beskjed om hvilken ordre det gjelder,

15. Jeg har glemt passordet mitt?

Skriv inn din e-postadresse i brukernavn-feltet og trykk «Send passord». Du vil da få tilsendt passordet på e-post etter kort tid.

16. Hvordan endre adresse, telefonnummer eller e-post?

Endringer oppdateres under «Min konto» når du er logget inn. Husk å bekrefte med passord. Kjøper er forpliktet til å oppdatere kontaktinformasjonen slik at den til enhver tid er korrekt.

17. Jeg ønsker ikke informasjon på e-post, hva gjør jeg?

Logg deg inn på «Min konto», og huk av for «Jeg vil gjerne motta informasjon pr. e-post».

18. Hvem bestemmer minsteprisen?

Det er selger som i hvert enkelt tilfelle bestemmer minstepris, budøkning, dato for auksjonsstart og auksjonsslutt.

19. Mitt bud blir umiddelbart slått av et annet bud?

Annen budgiver har brukt autobudfunksjonen. Denne følger det samme regelverket for budgivning som «vanlige» bud. Autobudfunksjonen øker budet med minste budøkning hver gang budgiveren blir overbudt.

20. Hvis jeg skal opere som både Kjøper og Selger på plattformen

Registrer deg separat i begge roller, med to forskjellige e-postadresser. Når du skal selge eller kjøpe må du være logget inn i henhold til korrekt rolle, altså som kjøper eller selger.